Saturday, January 06, 2007

å gud bevare han har bockfot eller ÅNEJ, e det detta liv som komma skall????


nyår var som sagt borgerligt. med inneskor och skålar för framtiden.
och nu igår ost och vin kväll hos maja och johan. och ett par hade förlovat sig och alla tjejer som rökte på balkongen böjde sig fram för att studera och lovorda hennes ring. skitful. okej att jag diggar diamanter men måste man sätta dem på rad som vilken 40talists ring som helst.
jag blir faktiskt lite rädd för vad som kan komma att hända. eller vad som håller på att hända. på ritkigt. är 2007 året då man blir vuxen. på det tråkiga, grå, rädda, bekväma sättet.
jag vill ju inte. jag e ju inte klar med allt det andra ännu.
bara för att revoltera mot allt det trevliga var jag tvungen att snacka massor om hårgalåten och få vissa att nappa på mitt erbjudande att bli kringresande musikartister och framföra svensk folkmusik på gator o torg. jag iklädd en får kostym och med felan under hakan.
johan var i och för sig rolig när han gång på gång tjatade om blippblopp-musiken som dagens ungdomar lyssnar på.
nej tacka vet jag hårgalåten. postar nog till och med hela texten här nedan.
och vad kan jag mer göra för att undvika vuxenlivet. gå ut mer på klubbar. inte stressa upp mig över arbetslöshet. inte fortsätta på aftonbladet efter mtitt kontrakt gott ut om det erbjuds. absolut inte aftonbladet. det skulle förstöra och förgöra mig ända ner på minsta partikelnivå.
fortsätta förra årets nyårslöfte att bli en modigare människa (och inte lika mycket på nya årets - att lära mig en färdighet, förslagsvis fiol, bilkörning, matlagning eller arabiska)

här kommer hårgalåten:

Spelmannen drog fiol ur lådan
och lyfte stråken högt mot söndagssolens kula.
Då blev det fart på Horgafolket,
de glömde Gud och hela världen
Dansen gick på äng och backar,
högt uppå Horgaåsens topp.
Man slet ut båd' skor och klackar,
aldrig fick man på dansen stopp.

Varifrån kommer du som spelar,
säg vem har lärt dig detta spel det vilda galna?
Stannar du inte brister hjärtat,
å Gud bevare han har bockfot!

Klockorna hade ringt i dalen,
och där gick far och mor och bror till socken kyrkan.
Var kan nu Horgas ungdom vara,
å herregud de dansar ännu!

Dansen gick till Horgalåten,
högt uppå Horgaåsens topp.
man har nu inte långt till gråten,
dansar nu sönder både själ och kropp.

Hejda din stråke spelman innan,
vi dansar liv och själ och alla ben ur kroppen.
Nej inte slutar han sin dans
förrän allesammans faller döda!

på den här sidan kan du lyssna till melodin i midiformat. midiformat e ngt sorts tyskt karreokeformat lärde johan mig.
http://hem.passagen.se/minata/dav/dav_03_aug.html

0 Comments:

Post a Comment

<< Home